Bab 14 Geo Ting 2
Cara Pengangkutan Awal
i-lorong dan denai | –menggunakan gajah/kereta lembu, mengangkut padi,sayur,rotan,dammar,buah-buahan untuk dijual di pecan |
ii-sungai dan laut | - mengunakan rakit/perahu; mengangkut penumpang dan barangan;menangkap ikan; manakala jong di pinggir laut meluaskan peniagaan dengan system barter – menjual timah,rempah,kayu cendana, bunga cengkih/rotan dan ditukar dengan sutera, teh/barangan tembikar dari China. |
Cara Perhubungan Awal
i-isyarat asap | – nyalaan unggun api memberitahu sesuatu yang penting -ancaman musuh |
ii-syarat bunyi | – laungan, meriam/lela(kelahiran putera raja,puasa,puasa/hariraya); ketuk ketuk, tabuh, loceng/genta yang dipukul dengan rentak berbeza utk tujan tertentu –gotong royong, kebakaran, banj |
Keperluan Pengangkutan semasa Penjajahan
-Eksploitasi hasil timah, arang batu dan bijih besi oleh penjajahan British abad ke 19 telah memajukan system pengangkutan perhubungan Negara
a-pengangkutan air i-sungai dan laut -tongkang, kapal wap | -mengangkut timah ke pelabuhan: Sg Lukut ke Kuala Lukut; mengangkut barang keperluan dan buruh ke kawasan lombong; -Tongkang - perdagangan pesisir pantai; mengangkut bekalan makanan,jentera,buruh -Kapal wap - angkut buruh dari China/India; hantar bijih timah/getah ke nagara asal -pelabuhan utama – Pulau Pinang, Kuala Klang, Port Weld, Port Dickson, Kuching, Miri dan Sibu(pelabuhan pesisir pantai); Miri pelabuhan petroleum |
ii-jalan raya | a-1870an -menghubung lombong timah dan pelabuhan: KL 2Port swettemham menggunakan kereta lembu/kuda dan kenderaan motor b-perkembangan timah/penanaman getah memajukan pembinaan j/raya di sepanjang pinggir pantai barat dari Melaka ke Perai(mlalui kawasan getah di Perak, Selangor dan NSembilan) c-1939 – j/raya dipanjang ke Alor Star dan J Bharu; dari KL ke Kuantan |
iii-Landasan Keretapi | a-peringkat awal-landasan pendek, dari kawasan lombong ke pelabuhan; Taiping2Port Weld(1885); Tapah Road2Teluk Anson(Tluk Intan); KL2Port Swetenham; Seremba2Port Dickson. b-KL2Padang Besar Perlis (Utara)dan J Bharu(selatan) dan Gemas2Tumpat(timur) c-perkembangan jalan raya/keretapi memajukan perlombongan timah, penanaman getah, perniagaan dan perdagangan; menimport jentera, pakaian/alatan dan bahan makanan ke kawasan lombong |
Sabah dan Sarawak i-Sabah | a-jalan keretapi dari Bukau2Beaufort dan Weston(1896); 1900 –Beaufort 2Jesselton, Beaufort ke Tenom b-mengangkut balak, hasil pertanian dari pedalaman ke pelabuhan; pengangkutan utama dari pantai barat ke pedalaman sehingga PD2 |
Keperluan Perhubungan Awal Semasa Penjajahan
i-perkhidmatan pos/telefon | a-1862-jab perkhidmatan pos negeri selat berpusat di Pinang; kendalikan surat,urusan mengangkut akhbar/dokumen perniagaan; perkhidmatan bungkusan pos/pendaftaran 1875 b-1886-telefon diperkenal; ibusawat pertama di KL, 21 buah telefon, talian 600 km; 1908-seluruh semenanjung c-1942-radio beroperasi di Penang dgn pemancar buatan tempatan; 1946-Jab Penyiaran Malaya ditubuh d-1896 – telefon di perkenal di Sandakan Sabah, Sarawak 1900 di Kuching e-membantu perkembangan perniagaan/perdagangan dan memudah dan percepat perpindahan maklumat. |
No comments:
Post a Comment