Sunday, July 18

Keperluan Pengangkutan dan Perhubungan Awal

Bab 14 Geo Ting 2

Cara Pengangkutan Awal

i-lorong dan denai

–menggunakan gajah/kereta lembu, mengangkut padi,sayur,rotan,dammar,buah-buahan untuk dijual di pecan

ii-sungai dan laut

- mengunakan rakit/perahu; mengangkut penumpang dan barangan;menangkap ikan; manakala jong di pinggir laut meluaskan peniagaan dengan system barter – menjual timah,rempah,kayu cendana, bunga cengkih/rotan dan ditukar dengan sutera, teh/barangan tembikar dari China.

Cara Perhubungan Awal

i-isyarat asap

– nyalaan unggun api memberitahu sesuatu yang penting -ancaman musuh

ii-syarat bunyi

– laungan, meriam/lela(kelahiran putera raja,puasa,puasa/hariraya); ketuk ketuk, tabuh, loceng/genta yang dipukul dengan rentak berbeza utk tujan tertentu –gotong royong, kebakaran, banj


Keperluan Pengangkutan semasa Penjajahan

-Eksploitasi hasil timah, arang batu dan bijih besi oleh penjajahan British abad ke 19 telah memajukan system pengangkutan perhubungan Negara

a-pengangkutan air

i-sungai dan laut

-tongkang, kapal wap

-mengangkut timah ke pelabuhan: Sg Lukut ke Kuala Lukut; mengangkut barang keperluan dan buruh ke kawasan lombong;

-Tongkang - perdagangan pesisir pantai; mengangkut bekalan makanan,jentera,buruh

-Kapal wap - angkut buruh dari China/India; hantar bijih timah/getah ke nagara asal

-pelabuhan utama – Pulau Pinang, Kuala Klang, Port Weld, Port Dickson, Kuching, Miri dan Sibu(pelabuhan pesisir pantai); Miri pelabuhan petroleum

ii-jalan raya

a-1870an -menghubung lombong timah dan pelabuhan: KL 2Port swettemham menggunakan kereta lembu/kuda dan kenderaan motor

b-perkembangan timah/penanaman getah memajukan pembinaan j/raya di sepanjang pinggir pantai barat dari Melaka ke Perai(mlalui kawasan getah di Perak, Selangor dan NSembilan)

c-1939 – j/raya dipanjang ke Alor Star dan J Bharu; dari KL ke Kuantan

iii-Landasan Keretapi

a-peringkat awal-landasan pendek, dari kawasan lombong ke pelabuhan; Taiping2Port Weld(1885); Tapah Road2Teluk Anson(Tluk Intan); KL2Port Swetenham; Seremba2Port Dickson.

b-KL2Padang Besar Perlis (Utara)dan J Bharu(selatan) dan Gemas2Tumpat(timur)

c-perkembangan jalan raya/keretapi memajukan perlombongan timah, penanaman getah, perniagaan dan perdagangan; menimport jentera, pakaian/alatan dan bahan makanan ke kawasan lombong

Sabah dan Sarawak

i-Sabah

a-jalan keretapi dari Bukau2Beaufort dan Weston(1896); 1900 –Beaufort 2Jesselton, Beaufort ke Tenom

b-mengangkut balak, hasil pertanian dari pedalaman ke pelabuhan; pengangkutan utama dari pantai barat ke pedalaman sehingga PD2


Keperluan Perhubungan Awal Semasa Penjajahan

i-perkhidmatan pos/telefon

a-1862-jab perkhidmatan pos negeri selat berpusat di Pinang; kendalikan surat,urusan mengangkut akhbar/dokumen perniagaan; perkhidmatan bungkusan pos/pendaftaran 1875

b-1886-telefon diperkenal; ibusawat pertama di KL, 21 buah telefon, talian 600 km; 1908-seluruh semenanjung

c-1942-radio beroperasi di Penang dgn pemancar buatan tempatan; 1946-Jab Penyiaran Malaya ditubuh

d-1896 – telefon di perkenal di Sandakan Sabah, Sarawak 1900 di Kuching

e-membantu perkembangan perniagaan/perdagangan dan memudah dan percepat perpindahan maklumat.



No comments:

Post a Comment

hsp

Followers

Guru Geografi

My photo
Pendidikan: 1976-1980 - SK Ketereh 1981-1986 - SMK Ketereh 1987-1988 - Maktab Sultan Ismail 1989-1993 - Universiti Kebangsaan Malaysia 1993-1994 - Kursus Perguruan Lepas Ijazah MPKB Pengalaman Mengajar: SMK Dalat, Sibu Sarawak 1994-1998 SMK Cheneh Bharu Kemaman Terengganu 1998-2001 SMK Ayer Lanas Jeli Mac 2001-Feb 2003 SMK Sultan Ismail Kota Bharu Mac 2003-Mac 2009 Maahad Pengajian Islam April 2009-kini Mata Pelajaran Utama: Geografi